به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سومین جلد از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت(ع) تفسیر سوره بقره منتشر شد.

انتشار جلد سوم کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت(ع)»

بررسی اجمالی کتاب‌های تفسیر روایی نشان می‌دهد که تنها بخشی از میراث گران بهای اهل بیت(ع) در تبیین قرآن کریم گردآوری شده است. هنوز در میان نوشته‌های تفسیری، جای «تفسیر جامع روایی» خالی است و گردآوری و چینش شماری از روایات در ذیل آیات قرآن بدون جستجوی فراگیر و ارزیابی لازم را نمی‌توان تفسیر جامع روایی نامید.

تفسیر ترتیبی حاضر کوشیده است شیوه‌ای جامع را در بهره‌گیری از همۀ منابع معرفتی در دسترس، پیش گیرد، هرچند سهم اصلی، از آنِ روایات شریف معصومان (ع) است. جلد نخست این مجموعه، عهده‌دار تبیین مبانی، مراحل و روشِ کار این تفسیر است و مجلدات بعدی به ارائه پرتوی از تفسیر درخشان اهل بیت(ع) پرداخته‌اند.

روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود حاصل فهم مؤلف از روایت و درک رابطه معمولا صریح آن با قرآن کریم است، ولی در پیوندهای ناآشکار کمتر کار شده و ارتباط‌های متعدد میان روایات و بخش‌های مختلف هر آیه، کمتر دیده شده است.

کتاب «پرتویی از تفسیر اهل بیت(ع)» آغاز حرکتی برای تحکیم مرجعیت علمی اهل بیت(ع) در تفسیر و تبیین قرآن است. در این کتاب تلاش شده همه روایات چه آن دسته که ارتباطشان آشکار و چه آنها که ناآشکار است، جست وجو و گردآوری شوند. همچنین از همه دانش‌ها و منابع در دسترس از قبیل لغت، ادب، تاریخ و برخی دانش‌های بشری در حد توان کمک گرفته شده است.

روش جمع‌آوری این تفسیر بر مبنای فعالیت‌های گروهی و جمعی تدوین ‌شده که در نوع خود کم‌نظیر است، استفاده از حافظان قرآن و کارشناسان مسلّط بر احادیث و نیز رایانه و نرم افزارهای متعدد، از دیگر امتیازهای این تفسیر است.

مراحل تدوین این تفسیر عبارتند از قطعه‌بندی متن، تعیین معنای کانونی، واژه‌پژوهی اجتهادی، ساختارشناسی نحوی و بلاغی، گردآوری قرینه‌های سیاقی و بیرونی مانند اسباب نزول و دیگر بخش‌ها که در مقدمه کتاب آمده است. در پایان تلاش شده است که از هر آیه، پیام‌هایی ناظر به پرسش‌های زمانه و مشکلات روزگار کنونی بر گرفته شود و بدین‌سان قرآن امتداد بیشتری تا ژرفای جامعه بیابد.

کتاب حاضر با همکاری پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) به قلم توانای محمد محمدی ری شهری و در قطع وزیری، با قیمت 570 هزار تومان تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.